ИЛИЯН ВАСИЛЕВ: КОГАТО ТОЛ-СИСТЕМАТА УДАРИ, КАК МОБИЛНИЯТ ПАКЕТ "МАКРОН" ЗАГЛЪХВА*

Автор: 5 GmediA 06:55, 3 април 2019

ИЛИЯН ВАСИЛЕВ е дипломат, бивш посланик на България в Москва, член на УС на Центъра за балкански и черномоски изседвания, управляващ партньор на „Иновейтив Енерджи Солюшънс" ЕООД, блогър, почетен председател на Българския икономически форум, Координатор, Софийско Бизнес Училище. Представяме негов анализ, изготвен за Bulgaria Analytica

 

Предупредих, че въвеждането на Тол-системата е като Брекзит – голям ентусиазъм при приемането, сметки без кръчмар и накрая тотален блокаж и протести. Да си спомняте, някои от „авторите“, в това число и „водещия по темата“ бивш министър сега заместник министър Нанков, да ви е казвал за какви тол такси ще иде реч и какво ще бъде отражението върху цени и компании, но не след, а преди да започнат харчовете по изграждането и натрупват дългове. Защото сега нещата са „свършен факт“ – основната част от пари са разплатени, а приходите са далеч и все по-трудни за прогнозиране. Започва неизбежен процес на отрезвяване докато различните групи потърпевши се срещат със своята „истина“ – тол таксите, които съответните групи МПС започват да калкулират в личните и корпоративни сметки. Изненада – това никак не им харесва – защото едва сега, осъзнават, че е трябвало да бъдат подозрителни към лесните решения, които трябваше да напълнят хазната с приходи, от които да се развива и поддържа пътната система у нас. На сутринта разбират, че ефектът може да бъде дори унищожителен, а в много случаи и неизмерим за фирмите, потребителите и цялата икономика.

Писах, смятах, споделях – но „авторите“ убедили Борисов в „брилянтното си решение“ да въведат друг вид данък, но не през парадния вход – Народното събрание, а през задния – през тол таксите – и с два пъти повече средства да могат да си строят, да си ремонтират на воля цялата пътна инфраструктура.

Още преди да се знае конкретния размер на тол таксите – беше ясно, няма кой друг да плати масрафа, освен потребителите – както на транспортни услуги, така и населението като цяло през цените на стоките и услугите. От сегашните 350 милиона лева, които се събират от АПИ, искат да съберат милиарда и двеста милиона, т.е. над 3 пъти повече. Разликата е близо 850 милиона лева. От тях близо сто милиона ще отидат за издръжка и амортизация на толсистемата /и това е много сдържана и при всички случаи разхвърляна върху годините оценка/ – остават 750 милиона лева.

За да отклонят вниманието на масовата публика, пуснаха първата инфопатица –  че всичко ще поемат тежкотоварните камиони и най-вече транзитния поток от чужди МПС. Народът гледа сеир, как им събираме парите на чужденците и кима с одобрение.

Приказката продължава с това, че нормалните притежатели на леки коли и лекотоварни МПС нямало да плащат повече отколкото сегашните винетки. Запомнете този тотален управленски фейк. Не става дума за една – две години, а като професионален разчет за целия период на оценка на групите въздействия и на баланса приходи – разходи.

След това казват, че автобусните превози няма да плащат много повече и действително, ако се сметнат върху годишните пробези на един автобус, и сега спряганите такси на километър под десет стотинки, няма да изглежда стряскащо. Но обърнете внимание, пак иде реч за хиляди лева отгоре, за значително повишение.

Превозвачите нямат друг ход освен да си избият парите чрез по-високи цени на билетите. Но току виж – народът решил да изока и то по предизборно време. За това първите години при автобусите ще се пипа с по-меки ръкавици. Поне на теория.

Да се върнем към основния и единствено възможен таргет – групата която трябва да отнесе тежестта на по-високите очаквани приходи и която няма да протестира. А това са тежкотоварните камиони – най-вече българските – ТИР-ове.

Какво излиза, докато се бореха срещу поправката „Макрон“, която щяла да закрие целия отрасъл, българското правителство им спретна такова шоу, за което ще трябва да платят 8-9 пъти повече – изчислено през модел на годишна база. Сметнете сегашната годишна винетка за тежкотоварен автомобили е 1800 лева – При 30 хиляди км пробег през България камионите между 3,5 и 12 тона ще плащат 3 000 лева – над два пъти повече, а тези над 12 тона – за тировете – ще трябва да плаща тол такси – по 0,78 лв/км над 23 хиляди лева!?! И това не е най-лошия вариант, защото се обсъждат и вариант от 95 стотинки на километър!?

А чуждите ТИР-ове вече започнаха да планират алтернативни маршрути през Гърция и Италия. И ще си останем да решаваме уравнението на тол „мъдреците“ в национални граници, с национални средства и национални потърпевши.

Е, ще използват номера на жабата с бавното нагряване – отначало ще толират само половината пътища. Но след като видят разликата между очаквани и получени приходи неизбежно ще разширят мрежата на засегнатите и ще включат всички възможни пътища.

И ще стане това, за което многократно предупреждавах, но никой не искаше да забележи –  ражда се нова „ламя“ – Тол-система, която ще изисква нови и нови жертвоприношения. За да компенсират по-ниските приходи от тежкотоварните камиони /над 12 тона/ ще включат първоначално лекотоварните, а след това и всички автомобили.

Вън от съмнения е че свръхразходите, които притежателите на тежкотоварни камиони ще трябва да поемат през тол-таксите, ще се прехвърлят върху цените на стоките и услугите по веригата на стойността.  Ето ви сигурен проинфлационен ефект, който се усеща от всички, независимо дали ползват пътната мрежа. А голяма част от фирмите просто няма да има на кого да прехвърлят по-големите си разходи и ще фалират.

Тогава „катастрофалнят“ ефект върху българските транспортни фирми от въвеждането на мобилният пакет „Макрон“ ще започне да ни изглежда като еврошегичка. С цялата фейк енергия и патос на лъжепатриоти, които с едната ръка веят байраци, и уж защитават тези фирми, а с другата го доят, както Макрон не може и да мечтае.

И всичко, защото това правителство отказа да види по-справедливия начин през повече постъпления от акзица върху горивата, като се отнемат свръхпечалбите на едрите търговци и една рафинерия.

За картела – слон в стаята, който никой не забелязва, но всички, в това число и КЗК, обичат да говорят.

автор: ИЛИЯН ВАСИЛЕВ

бел.ред. използвано е оригиналното заглавие на автора

КОМЕНТАРИ

От: Иван Митев 17 септември 2019
Съществената причина за нарастващите трудности на правителството е наличието на държавна грешка за неограничавани щети от работата на централната банка (ЦБ). (Който твърди, че ЦБ работи без да допуска възникване на щети, моля преди да представя своята теза да плати щетите при ситуацията с „КТБ“ АД.) Всички страдат от вредната за всеки държавна грешка и търсят отговорност от правителството. Наличието на представената държавна грешка подсигурява множество трудности при въвеждането на Тол-системата. Устойчивият обществен просперитет е възможен само с политика за обществено предпазване спрямо възникнали щети от работата на ЦБ.

ОСТАВИ КОМЕНТАР

Общо гласували: 62

Анкета

ЗА КОГО БИХТЕ ГЛАСУВАЛИ, АКО ИЗБОРИТЕ ЗА КМЕТ НА СОФИЯ БЯХА ДНЕС?
Мая Манолова
38 гласували / 61.29%
Борис Бонев
13 гласували / 20.97%
Борислав Игнатов
8 гласували / 12.9%