НАД 2 МИЛИАРДА ЛЕВА ЩЕ СПЕЧЕЛИ КОНЦЕСИОНЕРЪТ НА ЛЕТИЩЕ-СОФИЯ, МОЖЕШЕ ЛИ ДЪРЖАВАТА ДА ОСТАНЕ СОБСТВЕНИК С МНОГО ПО-ВИСОКА ПЕЧАЛБА?

Автор: 5 GmediA 14:43, 12 май 2019

С една стъпка по-близо до реализация, но доста голяма, е намерението на правителството да отдаде на концесия софийското летище. Плановете са за 35 години (с възможност за удължаване на срока) концесионерът да владее столичното летище, което в момента е изцяло държавно и чиято дейност е част от стратегическите функции на националната сигурност.

При успешен финал на процедурата, концесионерът ще е длъжен да внася ежегодно в бюджета такса от милиони евро, както и да разшири и модернизира летището, да построи трета писта, да го управлява така, че да бъде конкурентно в региона.

Тъй като неизползваният потенциал на летището е огромен – и въздушният и наземният - логично се очаква  концесионерът да изкарва огромни пари от ангажимента си да се грижи за него и да го  ръководи. Например, с новите инвестиции ще се появят повече магазини, ресторанти, заведения и атракциони, на които пътниците да си харчат парите. Относно увеличаването на броя на излитанията и кацанията от и в София и ангажирането на повече престижни авиокомпании, а не само Low-cost, нещата са по-сложни.

Подобни концесии са практика в света, особено за държави, чиято икономическа мощ не им позволява да печелят, еднолично владейки подобни съоръжения. До момента, от официалното говорене по сделката се знаят параметрите при успешно сътрудничество. От Министерството на транспорта няма информация дали и при какви обстоятелства концесията може да бъде прекратена, дали и какви неустойки са предвидени и как ще е защитен (освен с ежегодните такси) националния интерес в 35-годишният период на отдаването.

Екперти изчисляват, обаче, че очакваният общ приход на софийското летище за 35 години е близо 3 млрд. лв. Това, според тях, не съответства на реалната сума, която летището би получило за 35 години без концесия. От синдикалната секция към ФТР "Подкрепа" на летище София, още през 2016 г., при обявяването на първата тръжна процедура бяха изчислили, че без концесия летището би спечелило за 35 години 5,4 млрд. лв., което е близо два пъти по-голяма сума. За друга сума говори министърът на транспорта Росен Желязков в парламента, дни преди отварянето на офертите на 9 май. Според изчисленията на неговия екип, очакваната печалба за целия период на концесията е близо 4 млрд. лв.

ФАЛСТАРТ, СЛЕД ФАЛСТАРТ...

Процедурата за отдаване на летище София на концесия е открита на 3 юни 2016 г. от Министерството на транспорта, с тогавашен министър Ивайло Московски. Първоначалният търг претърпява множество удължавания. Първият срок за даване на оферти е до 20 октомври 2016 г., след което става 18 ноември, после 14 декември и след това 31 януари 2017 г. Но в края на януари 2017 г., кабинетът „Борисов 2” вече е подал оставка и срокът е променен на 19 май 2017 г. Преди обаче този срок да изтече,  служебния кабинет „Герджиков” спира концесията с обяснението, че условията ѝ не са адекватни към новите икономически показатели на летището.

ТРИ ГОДИНИ КОНЦЕСИЯТА Е „БЕЗ РАЗРЕШЕНИЕ ЗА КАЦАНЕ“

Служебното правителство на проф.Огнян Герджиков изтъква и съображения, свързани с националната сигурност като основен мотив да спре търга за летището.

В медиите излизат десетки коментари като този: "Президентът Радев съвсем логично спря предишния опит за концесия, защото тогава летището щеше да попадне в стопанин пряко застрашаващ националната сигурност" (високопоставен източник за OFFNews).

Също тогава в пресата четем: „Не е ясно какви точно са били забележките на държавния глава в областта на сигурността покрай концесията, но един от най-сигурните участници в процедурата бе турската инфраструктурна компания Limak Holding, която се очакваше да подаде оферта заедно с руската банка ВТБ, която е акционер във "Виваком" и бивш мажоритарен собственик на "Булгартабак холдинг".

В началото на февруари 2012 г. президентът Радев дава извънреден брифинг, с който обявява, че слага вето върху Закона за концесиите, изнъквайки:

„Законът е приет в последните часове на предишния парламент с минимално мнозинство. Освен това този закон поставя под въпрос основни принципи и въвежда широки граници за субективизъм.

Законът също така, дава възможности за корупционни практики и за вземане на решения, ощетяващи обществения интерес. Освен това налага промени в още 29 други закона.

Подобни ключови промени трябвало да се случват, според президента Радев, след широк обществен дебат и с грижа за националната сигурност.“

Месец по-късно, през март 2017г. тогавашният транспортен министър Христо Алексиев, след анализ на процедурата за концесията на летище София, заявява: 

„Държавният интерес при концесионната процедура за летище София не е гарантиран.“ И още: "Така консруираната процедура води до повишаване на летищните такси и до отлив на трафик".

ПОСЛЕДЕН РЕСТАРТ – ТОЗИ ПЪТ УСПЕШЕН?

През 2018 г. третото правителство на Бойко Борисов взима решение за рестарт на концесията на летище София.

Обявата за концесията е публикувана в официалния вестник на ЕС на 5 юли 2018 г. Още тогава става ясно, че прогнозната стойност на концесията  е за близо 4 милиарда евро, по-точно 3 898 229 907,50 евро. Процедурата беше обявена за "възлагане на концесия за строителство на обект „Гражданско летище за обществено ползване София". 

В офертите на кандидатите 45% тежест има техническото предложение, а 55% - финансовото. Първоначалното концесионно плащане от 550 млн. лв. без ДДС ще влезе в бюджета. Постъпленията за държавата за срока на концесията се очаква да надхвърлят 1 млрд. лева.

И този път се стига до няколко удължавания на срока за подаване на офертите – от 22 октомври на 22 ноември 2018 г., после на 29 януари 2019 и накрая 9 май.

КОЙ КОЙ Е В НАДПРЕВАРАТА?

С отварянето на 9 май ден на документите на кандидат-стопаните, най-силна като финансово измерение излезе офертата на френско- турският консорциум между „Еърпортс Де Пари" и „ТАВ Хавалиманларъ Холдинг". Той предлага най-висока цена за концесиониране на софийското летище – 33 млн. EUR. Турската TAV до скоро управляваше летище "Ататюрк" в Истанбул.

Три дни след отварянето на офертите и след масовата публична реакция, че фаворит за стопанисване на българското летище е турска фирма, от Френско-българската търговска и индустриална камара излязоха със специална декларация. В нея изрично се казва, че френска, а не турска компания е водещият с най-добра оферта консорциум ADP/TAV. Офертата за летище София е изцяло френска, заявява председателят на Камарата Стефан Дьолайе и  уточнява:

„Групата Aéroport de Paris е водещ член на Консорциума ADP/TAV, подал една от най-добрите оферти за концесия на летище София. Групата Aéroport de Paris е с дял от 75% и е базирана в Париж. Основните акционери на компанията са френската държава (50,6%), холандската група Dutch Royal Schiphol Group (8%), както и различни частни индустриални и финансови инвеститори.

TAV е младшият партньор в този консорциум, с едва 25% от акциите.  46,12% от акциите на TAV са собственост и се контролират от Групата Aéroport de Paris, което я прави част от тази международна група, а не от турска компания.“

На второ място се подрежда офертата на обединението „ССБ София Еърпорт ДжейВи” - с водещ член е "ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ" и партньор "Копенхаген Еърпорс", която управлява летището в датската столица и това в Малмьо, Швеция. Консорциумът е готов да дава годишна такса за бюджета от 26.5 млн. EUR.

Следва предложението на „Соф Кънект“ с водещ член инвеститорския фонд "Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС", базиран в Париж, в партньорство с оператора "Флугхафен Мюнхен", който управлява второто най-натоварено летище в Германия след Франкфурт. Обединението предлага годишна консеционна такса от  24.5 млн. EUR.

Четвърти с предложени 21 млн. EUR годишна такса остава българската "Фрапорт България“ ЕАД, която е еднолична собственост на "Фрапорт Малта Инвестмънт Лимитед", притежаваща 60% от концесионера на летищата във Варна и Бургас. Операторът на летището във Франкфурт Fraport вече има силно присъствие на авиационния пазар в България като оператор на двете черноморски летища Варна и Бургас. Дружеството има 60% участие в дружеството концесионер "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" с партньор компания от групата на "Химимпорт".

С най-ниско концесионно възнаграждение от 20 млн. EUR на финала на листата от предпочитани кандидати остава консорциум „Витоша“, с водещ член летищният оператор „Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид" и партньор китайската „Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп".

Според изискванията за концесията, бъдещият концесионер трябва да изгради нов трети терминал на летището, да разшири втория и евентуално да построи нова писта за срока на концесията. Трябва да бъдат инвестирани най-малко 1.17 млрд. лв. (600 млн. евро).

ЛЕТИЩЕТО ДА НЕ ОТИВА В ЧАСТНИ РЪЦЕ

БСП са категорично против концесията на софийското летище. Партията недоволства срещу отдаването на аеропорта в частни ръце още от мига, в който кабинетът Борисов 3 поднови процедурата.

На 15 януари 2019 БСП сигнализира Европейската комисия за концесията на летище София. БСП изпращат и писмо до премиера Борисов, с което настояват той да спре концесията до произнасяне на Европейската комисия.  

Според социалистите, на бъдещия концесионер, който и да е той, се оказва държавна помощ, която е заложена в документацията на предстоящата концесия. Според тях договорът предвижда нито държавата, нито частно лице за следващите 35 години да построи второ летища в радиус от 100 км от София.

Отчуждаването на терени в обхвата на концесията - при необходимост за концесионера, ще се извършват за сметка на държавата, а разходите ще се приспадат като инвестиция по договора.

Транспортният министър Росен Желязков опроверга твърденията на левицата за наличието на държвна помощ. Проверката от страна на Европейската комисия е предвидена, но след избора на концесионер.

Според депутата от БСП Георги Свиленски, „ГЕРБ ще променят закона за въздухоплаването, за да се удовлетворят интересите на конкретен кандидат-концесионер за Летище София, така както промениха ЗУТ за небостъргача "Златен век".

Свиленски налива и още масло в огъня: „През седмицата концесионери са попитали дали таксите за концесиите - първоначална, годишна и такса за инвестиция - да бъде включена в летищните такси. Тоест всички, ползващи летището граждани, да платят, вместо концесионера“.

Всъщност тук отговорът на правителството: „тези такси могат да се сметнат като част от летищните такси“,  съвпада с прогнозата на социалиста, че първоначалната вноска в бюджета ще се поеме от пътниците.

ПЕТИЦИЯ „СТОП НА КОНЦЕСИЯТА НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ“

Гражданска Инициатива за обществен и релсов транспорт стартира на 8 април Петиция срещу концесията на Летище София, която се разпространява в медиите и социалните мрежи. С аргумента:  КОНЦЕСИЯТА НА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ – ОТКАЗ ОТ СУВЕРЕНИТЕТ И ПЪЛНА УПРАВЛЕНСКА НЕМОЩ

В Петицията се казва:

Ние, долуподписаните граждани:
1. Настояваме за прекратяване на процедурата за предоставяне на концесия на Летище София като увреждаща интереса на българските граждани и бизнес.

  1. Настояваме Летище София да продължи да се управлява като държавно, така че да предоставя услуги на поносими и конкурентни цени за въздушните товарни и пътнически превозвачи, така че да бъде запазено важното и стратегическо значение на софийското летище в международния въздушен трафик.

Мотиви:

  1. Летище София се управлява добре като държавно и е с най-голям ръст на трафика в цяла Европа.

https://money.bg/…/letishte-sofiya-s-nay-golyam-rast-na-tra…

  1. За Летище София с над 6,9 млн. пътници на година ще получим по-малко, отколкото сръбската държава за концесията на Летище Белград, което е с 5,6 млн. пътници – 29 млн. лв. на година за София, срещу 39 млн. лв. за Белград.
  2. Консултантът на концесионната процедура е организация, която не е работила до момента в ЕС, а основно в страни от третия свят: Афганистан, Панама, Филипините, Нигерия или Етиопия.Това предизвиква сериозни съмнения в компетенциите на екипа.

https://www.globalinfrafacility.org/all-projects-list

  1. Концесионерът сам (!) ще определя основното перо в приходите си – летищните такси. Съдейки от опита с летищата във Варна и Бургас (министерството отказа достъп до обществена информация) и фактът, че няма заложени конкретни параметри и изисквания като постигане на определен брой пътници, концесионерът ще може да увеличи таксите двойно, и дори с наполовина по-малко пътници да получава същите приходи. Тогава ще страдат всички бизнеси, включително и туристическият бранш, който тъкмо започна да усеща ползите от увеличения международен пътнически и товарен трафик, от групите туристи и т.н.

Пълният текст на петицията вижте тук.

НАЙ-ПРЕСТЪПНАТА АФЕРА НА ПРЕХОДА?

Един от противниците на концесията на летището е бизнесменът, журналист и председател на Общонародния комитет „Васил Левски“ -  Васил Василев. Неговите аргументи са икономически, той е убеден, че държавата ще губи, вместо да печели. През октомври 2018 Василев казва: „Песимистичният сценарий за развитието на аерогарата предвижда печалба от 9 милиарда лева за следващите 35 години. Оптимистичните са за два пъти повече. Тази гигантска печалба ще отиде при концесионера на летището, а държавата ще получи подаяние от около милиард лева, разсрочено при това.
Печалбата е изчислена при коефициент на крадливост на следващите правителства, съпоставим с този на сегашното. Концесията на летище София ще бъде най-престъпната афера на прехода
“.

Според  Васил Василев, летищните такси, т.е. и самолетните билети неминуемо ще поскъпнат и обвързва сделката със случилото се с концесията на „Софийска вода“ - френската фирма, концесионирала водата на София, купува от яз. Искър кубика по 2 стотинки и го продава на абонатите по 2.20 лв.

Междувременно на 29 ноември 2018 г. депутатите решиха приходите от първоначалното концесионно възнаграждение по договора за концесия на летище София, което към момента е  публична държавна собственост,  да не постъпват в Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система (известен като Сребърен фонд). Това стана с приемане на текст от преходните и заключителни разпоредби на закона за държавния бюджет за 2019 г. 

КАК СЪРБИЯ НАПРАВИ КОНЦЕСИЯТА ЗА БЕЛГРАДСКОТО ЛЕТИЩЕ

За стопанисване на летището в Белград кандидатстваха 25 фирми и консорциуми. Накрая, през януари тази година, Сърбия избра четвъртия по големина летищен оператор в света VINCI Airports за концесионер на белградското и летище "Никола Тесла". Според базирания във Франция конгломерат, Сърбия има силен потенциал за икономически растеж.

Договорът за управление и разширение на аерогарата е 25-годишен. Общият финансов ефект от сделката се очаква да бъде в размер на 1,5 милиарда евро.

С 5.3 милиона пътници за 2017 г. летище "Никола Тесла" е най-голямото в Сърбия и функционира като хъб на националния превозвач на страната Air Serbia, който осигурява повече от 50% от трафика на аерогарата.

Като концесионер, VINCI Airports се ангажира да привлече в Белград допълнителни полети от над 200-те компании, с които летищният оператор работи. Офертата на VINCI Airports включва авансово плащане на 501 млн. eвpo, инвecтиции oт 732 млн. eвpo плюс годишни гoдишни кoнцecиoнни тaкcи в размер мeждy 4.3 и 16 млн. евро.

Мрежата на VINCI Airports обхваща 35 летища в шест държави (Япония, Португалия, Камбоджа, Доминиканската република, Чили и Франция). Обслужила е над 132 милиона пътници през 2016.

Едно от изискванията на сръбското правителство беше кандидатите в процедурата да нямат повече от акционерно участие 20% в други летища на разстояние 450 км от белградското, през които са минали повече от 1 млн. пътници през 2016 г., или да не са концесионери на летища в същия радиус и със същия пътникопоток. Тези изисквания на практика превърнаха процедурата в конкурентна на тази за летище София.

По-добра ли е сръбската сделка, ако се сравнят условията на двете процедури? Отдаването на летище София на концесия е за срок от 35 години, или за 10 години повече в сравнение с летището в Белград. Плановете на българското министерство на транспорта предвиждат концесионерът да плати минимум 550 млн. лв. без ДДС. И да инвестира в подобрения 600 млн.евро. В съседна Сърбия Vinci спечели с оферта от 501 млн. евро, като гарантира да инвестира още 732 млн. евро.

БАЛКАНСКИТЕ ВЪЗДУШНИ ВРАТИ В СЯНКАТА НА НОВОТО ГИГАНТСКО ЛЕТИЩЕ В ТУРЦИЯ

В края на миналата 2018 г., с пищна церемония, водена от президента Ердоган и в присъствието на над 50  чуждестранни лидери, сред които и българския премиер Бойко Борисов, беше официално открито "Летище Истанбул". То е новото международно летище на Турция и към момента е най-голямото в света. Разположено е на брега на Черно море, на 40 км. от Истанбул, то е част от плана на Ердоган да превърне Турция в глобален авиационен играч.

„Летище Истанбул“ ще обслужва до 200 млн. пътници годишно с повече от 100 авиокомпании и полети до над 300 дестинации по целия свят. Летището борави с мобилни приложения и изкуствен интелект. То е енергийно ефективно и разполага с високотехнологична система за сигурност.

В ОЧАКВАНЕ

Новият концесионер на летище София ще бъде обявен в началото на юни, то ще бъде отдадено за 35 години, като българското правителство очаква приходи за целия период от близо 4 млрд. евро. Избраният концесионер ще плати еднократно 550 млн. евро, за да влезе в сила договорът. Едно от основните изисквания към бъдещия концесионер е да извърши инвестиции от минимум 600 млн. евро. Годишните концесионни възнаграждения (към българската хазна), не могат да бъдат по-малко от 15 млн. евро без ДДС на година или 10% от всички приходи от дейността на ленището. До 10 години трябва да има изграден нов терминал, както и нова писта.

Според авиационни експерти, инвеститори и наблюдатели, този път в търга за софийското летище, участието на силни стратегически инвеститори от някои от най-големите компании в тази индустрия, е безпрецедентно.

КОМЕНТАРИ

От: Нина 23 септември 2019
И защо трябва да се дава на концисия обект от значение за националната сигурност. Защото нямаме кадърни хора да го ръководят ли? Напротив хора имаме достатъчно кадърни, дори и в момента в съмата държава, но са задушени от правителството и неговите бухалки.
От: Борис Николов 23 септември 2019
АМИ АКО КОНЦЕСИОНЕРА САМО КАСИРВА А НЕ ПРАВИ НИКАКВИ РАЗШИРЕНИЯ И НКАКВИ ИНВЕСТИЦИИ, както много често се случваше в България, КАКВО, ще го обесите ли, "ДА" ама "НЕ". КОЙ ЩЕ ПРИБЕРЕ КОМИСИОННИТЕ, ще ми е много интересно. Баджо германеца
От: Иво 23 септември 2019
Концесионерът отдавна е ясен,що се хабите...очевидно ще спечели най—ниската като цена оферта ( англичани и китайци),...все пак трябва да останат пари за посредниците..приемам всякакви облози

ОСТАВИ КОМЕНТАР

Общо гласували: 99

Анкета

ЗА КОГО БИХТЕ ГЛАСУВАЛИ, АКО ИЗБОРИТЕ ЗА КМЕТ НА СОФИЯ БЯХА ДНЕС?
Мая Манолова
59 гласували / 59.6%
Борислав Игнатов
19 гласували / 19.19%
Борис Бонев
16 гласували / 16.16%