АКЦИИТЕ НА ПРОЧУТИ МОДНИ БРАНДОВЕ - ПО-ЦЕННИ ОТ ЗЛАТО

Автор: 5Gmedia , 19:37, 25 март 2019
Източник: РИА Новости

35 години след напускането на фондовата борса, най-големият производител на дънки Levi's (Levi Strauss)отново става публична компания. След представянето на акции на борсата, фирмата е оценена на 6,6 млрд. долара – с една трета повече от очакванията на експертите, посочва РИА Новости.

Може ли да се печели от акции в добре познати международни марки и колко?

„ДИНОЗАВРИТЕ“ СЕ ЗАВРЪЩАТ

Оценявайки капитализацията на Levi's  в размер на 6,6 милиарда долара вместо пет, инвеститорите потвърждават, че компанията е избрала най-подходящия момент за връщане към продажба на акции на борсата - постъпленията от операцията надхвърлят 623 млн. долара.

Експертите са сигурни, че шефовете на компанията търсят бързо набиране на  допълнителни средства, които да похарчат специално за... по-агресивен маркетинг.

А защо не за нови модели и разширяване на производството? Няма смисъл, защото, съдейки по статистиката, светът на модата е влязъл в поредния цикъл "всичко ново е добре забравено старо".

Според Euromonitor International продажбите на дребно на джинси в САЩ непрекъснато намаляват от 2013 г. (18,8 млрд. Долара) до 2017 г. (16,3 млрд.евро). Въпреки това, през 2018 г. пазарът на джинси се връща към растеж и добавя 2,2%.

И, разбира се, Levi's, като законодател на модата, се оказва един от основните бенефициенти на промяната на тенденциите. Особено като се има предвид факта, че основните конкуренти не успяват да се справят с падането на пазара.

ПРОПАДАНЕ

В началото на март 2018 г. американското подразделение на италианската марка Diesel подава петиция за несъстоятелност в съда в Делауеър. В края на предходната година продажбите на компанията са намалели с 53%. Активите на Дизел се оценяват на 100 милиона долара с 50 милиона дълг, пише Ройтерс.

Миналият ноември друг голям производител, GAP, обяви затварянето на стотици магазини по света: продажбите намаляха със 7% само през третото тримесечие. През годината акциите на GAP спаднаха с една четвърт.

ВРЕМЕННИТЕ НОСИТЕЛИ НА КОРОНАТА

Междувременно, търговците на Левис стигат до заключението, че основната причина за спада в продажбите на дънките е нездравословната страст към новите тенденции и стилове. Например, йога-панталони: за известно време тези отслабващи спортни клинчета бяха задължителен елемент от гамата на всички дънкови компании.

КЛАСИКАТА Е ВЕЧНА

Сега Levi's ще се фокусира върху класиката, обяви президентът на компанията Чип Берг .

Причината обяснява модният блогър Виктория Лунина: "Levi's 501 отдавна се е превърнал в нещо, което се носи и комбинира като цяло с всичко. И с отпуснати тениски на почивка, и със скъпи дизайнерски блузи на модни ревюта, и с неофициални ризи, и с чифт обувки с токчета, от които дори очите на милионера се дръпват.”

Ако стратегията на Левис да се прицели в носталгията по класиката, с реабилитацията на модел 501 (създаден през 1920 г.!), се окаже успешна и позволи на компанията да задели забележим дял от пазара за себе си, то купувачите на акциите ще спечелят добри пари.

БОРСОВИ ИГРИ

Струва си да се знае, обаче, че акциите на модните марки не са спекулативен актив като някакъв рисков старт, така че при тях може да се разчита на  сериозен доход само в дългосрочен план.

Един от най-добрите примери са ценните книжа на френската модна къща Hermes, производител на легендарните чанти Birkin и Kelly.

Преди десет години акциите на Хермес бяха на стойност 78 евро. Днес те са 7.5 пъти по-скъпи - 579 евро. Само за една година тези книжа се увеличиха с една трета. За сравнение: за същия период златото добави само 45% - от 871 до 1262 долара за тройунция.

Концернът LVMH, който обединява компании като Louis Vuitton, Christian Dior, Givenchy, Kenzo и много други, също показва добри резултати. Акциите се търгуват на Миланската фондова борса за 321 евро на акция. През годината цената се е увеличила с 32%, а за пет години - два и половина пъти.

Котировките на Kering holding (Gucci, Balenciaga, Brioni и други марки) са добавили 37.5% през годината (493.2 евро срещу 358.9 евро през април) и почти три пъти за пет години.

ГОЛЕМИТЕ ГУБЕЩИ

Но не всички имат такива успехи. Акциите на швейцарския Swatch (в допълнение към марката със същото име, ( часовникът е собственост на Tissot, Rado, Omega, Longines) се котира на около 289 швейцарски франка (приблизително $ 286), въпреки че година по-рано са били 406 франка. През март 2015 г. те са дори по-скъпи - 555 франка на акция.

Инвеститорите в L Brands Inc, собственик на марката за бельо на Victoria's Secret, също имат поводи за притеснения.Компанията не успя да се адаптира към променящите се пазарни тенденции, включително нарастващата популярност на моделите с размер x, и беше принудена да обяви закриването на 53 магазина през тази година. През последните 12 месеца ценните книжа на L Brands са паднали с 24.5%.

 

Последни новини

Общо гласували: 94

Анкета

ЩЕ ГЛАСУВАТЕ ЛИ НА ПОРЕДНИТЕ ПРЕДСРОЧНИ ИЗБОРИ ЗА ПАРЛАМЕНТ?
Да
86 гласували / 91.49%
Не
7 гласували / 7.45%
Все още не съм решил(а)
1 гласували / 1.06%