На 25 февруари от “Продължаваме промяната” съобщиха в социалната мрежа, че шофьорът на Асен Василев е освободен от ареста.
5Gmedia първа публикува прокурорското постановление за изменение на мярката за неотклонение на Лъчезар Ставрев от “задържане под стража” в “подписка”.
Соня Колтуклиева поиска и получи от прокуратурата становище по случая.
Чл. 5, параграф 3, от “Конвенцията за правата на човека”, в относимата си в този случай част, гласи: „Всяко лице, арестувано или лишено от свобода, в съответствие с разпоредбите на този член, има право на гледане на делото в разумен срок или на освобождаване преди гледането на делото в съответния съд“.
Освобождаването на едно лице, на което е взета мярка задържане под стража, може да бъде обусловено и от гаранция, в този случай – “подписка”, до явяването на обвиняемия в съответния съд. Наличието на трайно основателно подозрение, каквото очевидно е имало от страна на прокуратурата и съда за извършено престъпно деяние, е задължително условие, за да се вземе решение за задържането и за продължаването му. Но след като мине известен период от време, когато по съответното досъдебно производство се работи усилено, това вече дали има основателно подозрение за извършено престъпление или не, не е достатъчно. Европейският съд смята, че тежестта на обвинението не може да оправдае задържането.
В случая прокуратурата е преценила, че няма относими и достатъчни аргументи, каквито се изискват от Европейския съд за продължаване задържането на обвиняемия. Още повече, че прокурорите са провели, според нас, разследването с изискваното особено старание – термин, който употребява Европейският съд.
Когато се съберат достатъчно доказателства и прокурорите смятат, че мярката “задържане под стража” вече би нарушила правата на задържаното лице, т.е. вече няма относими и достатъчни аргументи за задържането му – това означава, че обвиняемият е редно да бъде освободен, съобразявайки правата му е длъжна да следи, така както прокуратурата е длъжна да следи и за правата на пострадалия.
Т.е. мярката, според нас, е изпълнила целта, с оглед на която е установена от законодателя и която в случая е била налице.
Eвропейският съд е изключително категоричен и последователен, че тежестта на обвиненията - сама по себе си - не може да обуслови задържане. Винаги трябва да има и други обстоятелства, които да налагат задържането. В случая това е била реалната опасност Лъчезар Ставрев да повлияе на хода на разследването чрез евентуално манипулиране на доказателства. Сега вече доказателствата са събрани, наблюдаващите прокурори са свършили работата си в основната й част и поради това няма необходимост да продължава задържането под стража.
Това означава, че обвиняемият е редно да бъде освободен, съобразявайки правата му, за които прокуратурата е длъжна да следи така, както е длъжна да следи за правата на пострадалия.
Припомняме:
ПОСТАНОВЛЕНИЕ ЗА ПРИВЛИЧАНЕ НА ОБВИНЯЕМ
Днес, 12.12.2024 г. в София, подписаната Марина Ненкова, прокурор при Софийска градска прокуратура, след като се запознах с материалите по досъдебно производство № 201/2024 г. по описа на КПК, пр. пр. № (не се чете)/2024 г. на Софийска градска прокуратура, установих, че са събрани достатъчно доказателства за виновността на:
Лъчезар Йосифов Ставрев, ЕГН … , роден на 10.02.1981 г. в гр. София, адрес гр. София, ул. … , български гражданин, българин, семейно положение женен, образование средно специално, не осъждан,
В извършване на престъпление от общ характер, а именно за това, че:
I. На неустановена дата в периода от 20.02.2024 г. до 03.04.2024 г., в гр. София, в качеството си на длъжностно лице – експерт в Политическия кабинет към Министъра на финансите в Министерство на финансите, превишил правата си, като издал устни разпореждания на ръководен орган при Агенция „Митници“ да назначи, преназначи или освободи от длъжност служители на Агенция „Митници“, с цел да набави за себе си и за другиго облага, изразяваща се да бъде създадена организация за контролиране на служители, работещи в Митнически пунктове, с цел събиране на нерегламентирани суми от граждани при преминаване на границата и обмитяване на стоки, и от това са могли да настъпят немаловажни вредни последици /уронване на престижа и доверието на обществото в митническата институция, създаване на опасност от неоптимално функциониране на Агенция „Митници“ и извършване на престъпления против митническия режим/, като случая е особено тежък /извършеното престъпление разкрива висока степен на обществена опасност на деянието и дееца, а именно засягане на обществени отношения от съществено значение, за функционирането на митническата дейност и защита на финансовите интереси на страната/ - престъпление по чл. 282, ал. 3, вр. ал. 1 от НК.
II. В периода от 07.06.2023 г. до 03.04.2024 г., държал имущество /парични суми/, за които знаел, към момента на получаването им, че са придобити, чрез престъпление по чл. 301 от НК – престъпление по чл. 253, ал. …. вр. ал. 1 от НК.