Италианското правителство не бива да подкрепя инфраструктурния план на Китай "Един пояс, един път" - това заяви Гарет Маркис, говорителят на Съвета за национална сигурност при президента на САЩ, цитиран от Асошиейтед прес. Според Маркис това е "безполезен проект". Белият дом е провокиран от изявлението на италианския премиер Джузепе Конте, който обяви преди два дни, че може да подпише споразумение с китайския президент Си Цзинпин по-късно този месец. Конте е категоричен, че ще направи това, „въпреки съобщенията, че САЩ са загрижени от перспективата ключов техен съюзник да се присъедини към китайската инициатива.“ Това е поредна критика на САЩ за реализирането на мегапроекти в Европа, след като реагираха остро на руския проект "Северен поток 2". Според експерти, Вашингтон на всяка цена иска да пресече китайската икономическа инвазия в Европа, която би разклатила доминиращото положение на САЩ в света, а и би сринало американската икономическа сила. Си Цзинпин ще бъде на държавно посещение в Италия от 22 до 24 март. Планирано е Рим и Пекин да договорят рамково споразумение по проекта „Един пояс, един път“ по време на визитата. 5GMedia припомня, че през 2017 г., ЕС отказа да подпише съвместна декларация за търговия след разговори на високо равнище на международния форум „Един пояс – един път“ в Пекин. Европейските делегати тогава заявиха, че са обезпокоени за прозрачността, обществените търгове и международните стандарти за защита на обществената и околната среда. Така и България няма шанс да участва в проекта, коментираха икономически анализатори. Инициативата "Един пояс, един път", предложена от Китай още през 2013 г. е най-грандиозният инфраструктурен проект на съвременен Китай, с който да наложи своята икономическа доминация в света. Това е нова формула на глобализация, различна от тази на Стария континент. Китай планира да изгради Нов път на Коприната - единен транспортен коридор за сухопътно и морско движение на китайските стоки. Концепцията на "Един пояс – един път" се състои в пет свързващи елемента – политическа съгласуваност, единна инфраструктура, търговски връзки, валутно-финансови потоци, хуманитарно общуване. За реализацията на този безпрецедентен инфраструктурен проект Копринен път, по инициатива на Китай беше създадена Азиатската банка за инфраструктурни инвестиции. В банката влязоха над 50 държави, в това число и Русия. От ключовите страни извън проекта останаха само САЩ и Япония, които бяха противници на тази банка. Сегашният уставен капитал на банката е около 100 милиарда долара, от които половината са на Китай.
|
|