Украйна ще провери техническото състояние на всичките си граждански самолети след катастрофата, в която тази сутрин в Иран падна украински "Боинг" 737, при което загинаха всичките почти 180 души на борда. Според иранските власти причината е пожар в двигателя и неуспешен опит на екипажа да овладее самолета малко след излитането.
Украинското посолство първоначално също прие тази версия и изключи да става дума за тероризъм, но после уточни, че това била неофициална реакция. В новата версия съобщението не споменава отказ на двигател.
Съобщението е на президента Володимир Зеленски, който е инструктирал главния прокурор да започне наказателно разследване. Според него трябва да бъде създадена комисия, разследваща причините за трагедията. Тези действия вече са предприети, тъй като ги изискват и украинските закони.
В катастрофата с неясни засега причини загинаха 82-ма граждани на Иран и 63-ма на Канада. Украинците са 11 - двама пътници и 9 членове на екипажа.
Ръководството на компанията "Международные авиалинии Украины" (МАУ) каза, че ще участват в разследването и твърдят, че машината е била напълно изправна. Президентът на МАУ Евгений Дихне каза на пресконференция, че "това беше един от най-добрите ни самолети с прекрасен и надежден екипаж"
Техническият директор Александър Шафиев описа, че този боинг 737-800NG е произведен през 2016 г., компанията е първият му собственик и го е получила директно от завода. Последната проверка е била на 6 януари и в нея е не е имало никакви забележки за състоянието му. Екипажът също не е имал някакви проблеми преди пристигането в Техеран и преди полета.
Командирът Владимир Гапоненко е ичал 11 600 полетни часа, половината от които като командир. Почти всички полети е правил именно на "Боинг" 737. На борда е бил и летец инструктор Алексей Наумкин с още повече опит - 12 000 полетни часа. Вторият пилот Сергея Хоменко също не е новак - досието му показва 7600 часа полети.
Понеже полетът е продължителен, екипажът е бил подсилен и си е починал в хотел в иранската столица. От компанията смятат, че на този етап версията за пилотска грешка е с минимална вероятност и на практика от МАУ не я допускат заради големия опит на екипажа.
Дихне каза още, че полетът е бил съвсем нормален и не е имало никакви предупреждения за някаква заплаха в района.
737-800 е един от най-масово използваните пътнически самолети в света и за него не е регистрирано да има проблемите с програмното осигуряване, откоито страда моделът 737 MAX. През март миналата година в две катастрофи със 737 MAX загинаха 346 души и едва след спирането от полети и разследване се разкриха сериозните пропуски, а тези машини още не летят.
Двигателите на 737-800 са на CFM International - американско-френски консорциум, в който по 50% притежават General Electric и Safran.
Толкова модерни самолети като 737-800 имат системи за справяне с отказ на двигател малко след излитането (катастрофиалият боинг е бил на малко над 2000 м височина) и позволяват полетът да продължава доста време само с единия от двигателите. Но масивен дефект или избухване на двигател може да разпръсне шрапнели, които на повредят фатално няколко други системи на борда.