ФРАНСИС ФОРД КОПОЛА КЪМ СТЕФАН ДАНАИЛОВ: НЯКОЙ ДЕН ЩЕ ТЕ СНИМАМ В МОЙ ФИЛМ

Автор: 5 GmediA 08:16, 12 февруари 2020
Източник: Фейсбук

Както обещах, продължавам историята за срещите ми с големия филмов режисьор. Сега ще ви разкажа за една вечеря, която продължи над 6 часа.

Това се случи през 2007 г. Времето беше зимно, но нямаше сняг. Както вече ви казах, имах преди седмица една кратка среща с Копола в Балчик, на която го поканих от името на Стефан Данаилов на вечеря в Двореца. Той прие с удоволствие.

КАК ФРАНСИС ФОРД КОПОЛА ДОЙДЕ В БАЛЧИК И СЕ СРЕЩНА СЪС СТЕФАН ДАНАИЛОВ

С министъра тръгнахме от София след обяд. Пътуването мина нормално. Пристигнахме в Балчик някъде към 19 ч. Направо отидохме в единствения ресторант в комплекса Двореца, който работи през този сезон, и то заради снимането на продукцията. Очаквахме срещата, но и малко бяхме закъснели. Затова решихме да се настаним за преспиване след вечерята.

Посрещна ни директорът на комплекса и ни каза, че продукцията в момента се снима, но Франсис Форд Копола ни очаква. Намерихме го седнал до приготвената маса, облечен с дебело зимно яке и преметнат през врата му вълнен шал. Последва представяне, запознанство, съпроводено от искрени прегръдки, сякаш стари приятели се срещат отново след години. Компания му правеха съпругата му Елеонор и ко-продуцентът от българска страна. Извини се, че е в този вид, но ни обясни, че в момента снима и иска да отведе Ламбо на снимачната площадка, преди да седнат за вечеря. Копола не допуска никакви външни хора да присъстват на снимките. Направи изключение за Стефан Данаилов, защото, както сам каза, е колега. Забавиха се около 15 – 20 минути.

През това време аз си поговорих с Елеонор. Попитах я дали й харесва мястото, била ли е в други български градове. Сподели, че се чувства отлично. Впечатлена е от приятното отношение на хората, прекрасната българска кухня, майсторството на жените, които са й показали ръчно изплетени и избродирани покривки. Беше си купила няколко и дори вече знаеше къде точно ще ги сложи в дома им. Каза, че винаги придружава съпруга си по време на снимки и с любителска камера тя сама снима процеса на заснемане на продукциите. По-късно разбрахме причината за това. Както си бъбрехме по женски, от Двореца се върнаха Копола и Стефан Данаилов. Разсъблякоха връхните си дрехи, настаниха се и вечерята започна.
Ще пропусна какво точно включваше менюто, но то бе съставено само от български ястия. Предварително бяхме разбрали, че Копола харесва много нашата кухня.

Ламбо беше превъзбуден от пребиваването си на снимачната площадка. Тя беше в самия Дворец. Тук искам само да припомня, че се снимаше филма по новелата на Мирча Елиаде „Младост без младост“, на който Копола е режисьор, сценарист, продуцент. За главните роли бяха ангажирани Тим Рот и младата румънска актриса Александра Мария Лара, със специалното участие на Мат Деймън. Сцената, която се снимаше в момента, беше само с главната героиня. Няколко пъти Копола нарежда нов дубъл, накрая моли Стефан Данаилов да даде показен урок: да коленичи, с отправен към пълната луна поглед, да вие от мъка… След това казва на актрисата: „Е, видя ли как се прави от истински професионалист, учи се! Това е, което искам!“
Вече седнали на масата, Копола каза: „Стефане, някой ден, когато се отървеш от бремето да си министър, ще те ангажирам за главна роля в мой филм, ако реша отново да заснема нещо“. Ламбо прие това с усмивка и благодарност.

Режисьорът не беше много доволен, че младите актьори не искат да се учат от по-старите и по-опитните. Разказа ни за спора си с Мат Деймън, който предните дни е трябвало да снима сцена как от отчаяние влиза с дрехи в бурното море през нощта, за да сложи край на живота си. Наложило се е да правят няколко дубъла. Накрая Мат Деймън отказва да повтаря сцената отново, защото е измръзнал, мокър, вледенен и ще хване пневмония. Напомня на Копола как Мартин Шийн е получил инфаркт по време на снимките на „Апокалипсис сега“ заради непрекъснатите снимки в лоши климатични условия. А режисьорът му казал: „Мартин получи инфаркт, защото пушеше много, а не защото го е намокрил проливен дъжд“.

Попитахме Копола как точно е избрал част от снимките на филма да бъдат в Двореца в Балчик. Как е чул за това място? Дали само в интернет, някой ли му го е препоръчал, чел ли е предварително нещо. Той каза: „Да, бях чел, видях и снимки, но през миналата година бяхме тук с Елеонор.“ Учудихме се как посещението на такъв известен в световен мащаб режисьор е останало незабелязано за българските медии. Отговорът беше много прост: „Решихме да посетим Двореца в Балчик заедно с голяма туристическа група от различни страни. Влязохме с гид, показаха ни и Двореца, и Ботаническата градина. Останах очарован и твърдо решен да снимам точно тук. Е, за всеки случай бях нахлупил шапка и бях със слънчеви очила, така че почти нищо не се виждаше от лицето ми“.

Преди да продължим разговора, той отново отиде до снимачната площадка, за да се разпореди за следващата сцена. Помоли да го извиним и се върна след около 10 минути. Следващите часове минаха неусетно, в разговори на различни теми, но все пак нашето любопитство около заснемането на „Кръстникът“ надделя и той започна увлекателно да ни разказва различни случки, които е преживял много тежко, но днес си спомня с усмивка. За тях ще ви разкажа следващия път.

*** Текстът е от личния Фейсбук профил на Деяна Данаилова, дългогодишен ръководител в Министетството на културата.

Общо гласували: 16

Анкета

ПРИТЕСНЯВА ЛИ ВИ РАЗПРОСТРАНЕНИЕТО НА КОРОНАВИРУСА ВЕЧЕ И В ЕВРОПА?
Да
10 гласували / 62.5%
Не
6 гласували / 37.5%