Безспорната филмова класика
От легендарните филми на 40-те и 50-те години до съвременната класика – ето ги великите носители на „Оскар“ на всички времена.
„Отнесени от вихъра“ (1939)
Филмът задава рамката за безброй драми от златната ера на Холивуд – мъж и жена в бурна връзка с разтърсваща кулминация. Добре позната формула, но емоционалната трогателност на „Отнесени от вихъра“ не е надмината и до днес. Медиите продължават да го хвалят, но третирането на расовата проблематика и особено романтизирането на робството накараха някои критици през 2015 г. да поискат той да бъде забранен. Филмът записва огромен касов успех за времето си - почти 393 млн. долара.
„Казабланка“ (1943)
Дори след повече от 70 години привличането между Хъмфри Богарт и Ингрид Бергман няма равно на себе си. Болезнената връзка на героите им е също толкова бурна, колкото и раздираният от войната неин фон. Филмът разкрива едновременно грандиозни гледки и гореща романтична интимност. С право е смятан за един от определящите филми на златната ера на Холивуд. Великолепният сценарий е извор и на култови реплики, например „Луи, мисля, че това е началото на хубаво приятелство“.
„Всичко за Ева“ (1950)
„Всичко за Ева“ бележи пробив - за първи път „Оскар“ за най-добър филм взема история, в която преобладават женските персонажи. Кариерата и личният живот на Марго Чанинг са застрашени от Ева Харингтън, млада поклонничка, вмъкнала се в живота й. Ролята на залязващата бродуейска звезда бележи връх в изпълненията на Бет Дейвис. Във филма се появява и неизвестната Мерилин Монро, прославила се после с „Джентълмените предпочитат блондинки“.
„Апартаментът“ (1960)
В много отношения тази романтична комедия е съвършеният филм – сълзи и смях са в равни пропорции, нежността не избива в сантименталност. Джак Лемън - блестящ в ролята на изнудвания бизнесмен Бакстър - умело върви по границата между комедията и трагедията. Превъзходната Шърли Маклейн му партнира идеално. Този неизказано красив филм потвърждава, че комедиите невинаги са пренебрегван от Академията жанр.
„Лорънс Арабски“ (1962)
В епичната историческа драма Питър О‘Тул грабва вниманието като лейтенант Лорънс, ключова фигура в близкоизточните кампании на британската армия в Първата световна война. Достойно му партнира Омар Шариф в ролята на хашемитския арабски лидер Шериф Али. Филмът завладява с грандиозни декори, съвършени технически решения и смайваща хореография.
„Кръстникът“ (1972)
Шедьовърът на Франсис Форд Копола е синоним на киносъвършенство. В него блестят с изключително присъствие Робърт Дювал и Джейнс Каан, но звездата е Марлон Брандо. Дотогавашните му роли са провал, режисьорът води истинска война, за да го включи в състава. Освен статуетката за най-добър филм „Кръстникът“ взема „Оскари“ за най-добър адаптиран сценарий и най-добра мъжка роля (Брандо). По-късно „Кръстникът 2“ е единственото продължение, взело „Оскар“ за най-добър филм.
„Полет над кукувиче гнездо“ (1975)
Джак Никълсън е върховен в адаптацията по романа на Кен Киси. Преместен от затвора в лудницата, рецидивистът Макмърфи (Никълсън) води епична борба с един от най-изтънчените филмови злодеи - деликатно късащата нерви сестра Речид (Луиз Флечър). Въпреки сериозната конкуренция „Полетът“ грабва „Оскари“ за най-добър филм, главна мъжка и главна женска роля, режисура и адаптиран сценарий.
„Мълчанието на агнетата“ (1992)
Филмът на Джонатан Деми е третият с петте най-важни награди - най-добър филм, главна мъжка и главна женска роля, режисура и най-добър адаптиран сценарий. Преди него са „Това се случи една нощ“ и „Полет над кукувиче гнездо“. Агент Кларис Стърлинг (Джоди Фостър) пленява със сила, ум и крехкост. Чудовищният интелект Ханибал Лектър (Антъни Хопкинс) внася фантастична телесност във въплъщението си. Академията се колебае дали да признава хорърите като достойни за „най-добър филм“, затова успехът на „Мълчанието“ е още по-забележителен.
„12 години в робство“ (2014)
Мащабната продукция описва гаврата със свободния чернокож Соломон Нортъп, разделен от семейството си и продаден в робство. Актьорският състав е един от най-внушителните в последните десетилетия. В него блестят Лупита Нионго, Пол Джамати, Бенедикт Къмбърбач, Сара Полсън, Брад Пит и разбира се, Чиуетел Еджиофор с прекрасното изпълнение в главната роля. Академията награждава и тираничното превъплъщение на Майкъл Фасбендър като робовладелеца Едуин Епс със статуетката за най-добра поддържаща мъжка роля.
„Лунна светлина“ (2017)
В почти автобиографичната история на Бари Дженкинс беден чернокож младеж открива идентичността и сексуалността си сред големи изпитания. Трите епизода на израстването представят трима актьори в ролята на главния герой. Малко са филмите, така красноречиво излагащи темите за мъжествеността и сексуалността. Филмът почти винаги ще се свързва с гафа с пликовете и „Ла Ла Ленд“, но ще се помни като един от най-възхитителните киноразкази на XXI век.
Превод: Славянка Мундрова-Неделчева